vineri, 6 februarie 2009

Tacul mai mult decat o bucata de lemn

De mai mult timp am inceput sa citesc cat mai multe despre tacuri, despre cum sunt construite si din ce materiale. Mai ales acum de cand am un tac la comanda in lucru si am fost pus in pozitia de a alege diferite specificatii am invatat destul de multe. Exista doua feluri, de serie si tacuri la comanda, unde iti poti alege singur materialele din care este facut. si specificatiile. Care sunt mai bune, nu pot spune, sunt jucatori care le folosesc pe amandoua cu succes. Eu as asimila un tac cu o prajitura, toate ingredientele au un rol mai mic sau mai mare in felul cum va fi lovitura pe care o va genera tacul,atunci cand lovesti bila alba. Dar de fapt ce cautam noi ? Asta e, e pe incercate, dupa ce joci cu cateva modele iti poti forma o idee despre ceea ce ti se potriveste tie, nu exista cel mai bun tac pentru toata lumea. Totul este sa gasesti unul cu care te simti confortabil si increzator iar apoi atitudinea la masa face diferenta. Daca hoinariti putin pe web o sa gasiti mii sau chiar zeci de mii de tipuri. Din ceea ce am vazut pana acum cele mai folosite sunt Predator, in special shafturile 314 si Z, alte marci apreciate sunt Mezz, McDermott , Schon, Bear in Europa ... Eu dupa ce am avut atatea tacuri am ajuns la concluzia ca imi doresc un tac care sa se simta bine, nu neaparat un design spectaculos, dar acum depinde ce doreste fiecare.
Asa in general, tacurile se deosebesc prin greutate, punct de echilibru, lungime,marimea varfului, tehnologia incorporata, materiale folosite. Marimile standard pentru tacurile de joc sunt : greutate 19-19,5 uncii, punctul de echilibru 18 inch masurati de la capatul din spate spre joint, lungimea 58 inch, diametrul varfului 13 mm, diametrul buttului este 1,24-1,249 inch, diametrul in dreptul jointului 0,83. Este curios ca singurul standard in sistemul de masuri european este pentru varf.
Dat fiind ca subiectul este mai larg, o sa revin cu posturi specifice pentru a analiza pe indelete cunstructia cele 2 parti componente, buttul si shaftul, precum si specific pentru tacul de spart.

2 comentarii:

  1. Cam acelasi lucru l-am constatat si eu... singura diferenta pe care as incerca sa o dezvolt putin se refera la "inzorzonarea" tacului. Din punctul meu de vedere in afara de esteticul rezultat in urma adaugarii a fel si fel de inlay-uri nu cred ca acest aspect influenteaza calitatile tacului... sigur, este o problema delicata si de gust pana la urma dar ceea ce nu inteleg este diferenta intre maple si rosewood ( ca exemplu ). Are importanta densitatea lemnului? Comparatia pe care o gasesc la ora asta ar fi cu tabla unei masini... sa inteleg ca sistemul Predator ( si nu numai ), cel cu feliile lipite intre ele este chiar atat de superior lemnului dintr-o bucata? Multe intrebari, multe pareri... important este ca jucatorul sa isi cunoasca tacul si sa-l exploateze la maxim. Este chiar genul de discutie care merita purtata si as mai pune ceva in disutie... cel mai mult ma mira faptul ca intr-un club de biliard ( in general vorbind ) gasesti cel putin 40% care joaca un biliard dupa niste reguli auzite si prelucrate... este ceva de genul a juca un fel de fotbal cu 3 mingi si 5 porti...

    RăspundețiȘtergere
  2. Of, sunt atat de multe de spus in domeniul asta ca ne-ar trebui mult timp sa le discutam.
    Unele inlayuri cum ar fi acele V ca la sneaky pete ( points cum le zic americanii) adauga fermitate tacului, sau un joint sa zic de fildes se simte altfel decat fenolic.
    Diferitele esente se si simt diferit, parerea mea, densitatea conteaza la mai multe chestii, o sa detaliez in urmatorul post, sper cat mai repede, dar in weekend ma cam aresteaza nevasta LOL
    Tehnic poate fi superior, chestia cu feliile ajuta in principal sa ai aceeasi lovitura pe orice parte l-ai tine. Shaftul sa zicem dintr-o bucata poate avea portiuni diferite ca si consistenta.

    RăspundețiȘtergere