luni, 4 ianuarie 2010

BHE - Back hand english

Am inceput anul trecu sa exersez serios si tipul asta de a pune efect lateral. Cand zic ca m-am apucat adica nu asa in joaca, sa incerc sa inteleg. Cred ca daca nu stii sistemul paralel bine nu poti sa intelegi BHE. Pentru mine a fost o revelatie, ca se poate si asa de simplu. Nu il folosesc chiar la toate bilele, dar a devenit instrumentul principal de joc.
Principiul presupune sa te pui drept pe lovitura tintind central. Apoi, in loc sa misti tacul paralel cu linia de tinta pentru a pune efectul lateral, tii podul fix si misti doar mana din spate pentru a pozitiona pastila pe bila alba in functie de efect. Adica pivotezi. In acest moment ai schimbat directia de lovire. Insa aici intervine partea frumoasa : deflectia tacului va trimite bila alba pe directia initiala. Ca sa mearga, lungimea intre pod si bila alba trebuie sa fie in functie de tipul de tac. Cu cat deflectia e mai mica, gen Predator sau OB, aceasta trebuie sa fie mai mare. Pentru a vedea care este lungimea tacului, setati o lovitura dreapta la buzunar de lungime medie. Incercati BHE variind aceasta lungime pana cand bila alba ramane pe traiectorie si introduceti bila cu efect central lateral.
Esti tot timpul pe directia bilei fantoma, pe centrul bilei albe. Daca pivot pointul este corect, ai deja 90 % lovitura asigurata. Dupa mine e mare lucru si se fac mai putine ajustari ca la paralel. Poti sa joci mai putin in lateral decat la cel paralel cu aceleasi rezultate.
Unul dintre cei care practica back hand este Ovidiu. cand face balansul, pastila este pe postav la mijlocul albei. In momentul loviturii pune efectul.
Sa vedem ajustarile :
paralel - iei directia cu alba central, apoi directia paralela pentru efect, apoi ajustezi pentru deflectie in functie de efect si distanta, apoi te asezi pe bila, trebuie sa tii directia corecta altfel orice greseala te arunca in afara
BHE - iei directia cu alba central, te pui drept pe lovitura si dai cu efect in alba ( ori faci balansul drept si in ultimul moment pui efect - il folosesc la loviturile usoare, medii - ori misti de la inceput pastila si faci balansul pe pozitia respectiva).
Eu eram un aparator fervent al efectului paralel, pentru ca asa am invatat. Totusi de cand am acceptat sa incerc BHE am inteles multe si mi-am schimbat optiunile.
Avantaje BHE :
1. Mai putin stresant - ai 2 chestii mari si late : directia si distanta podului. Deflectia nu mai intra in calcul, efectul tine alba pe directia pe care esti. Mishto, nu ? Cu cat te gandesti mai putin la chestiile marunte, cu atat incepi sa "vezi" masa mai bine.
2. Mai usor de inteles, asimilat pentru creier
3. Permisiv - chiar daca lovitura , balansul tau nu este unul perfect, daca te-ai pus drept pe lovitura esti salvat de multe ori, efectul datorat loviturii in cros trimitand alba tot pe directia dorita.
Chiar daca discutia este mult mai complexa, unii chiar s-au apucat sa faca formule despre lungimea pivotului functie de distanta, viteza samd mie imi place sa iau lucrurile asa simplu. Stiu ca nici un sistem nu e perfect, ca nu o sa bag toate bilele, insa asta mi se pare cel mai simplu si mai lipsit de stresuri. Imi place mai mult jocul asa decat cand ma strofocam cu tintele si deflectiile. Parca imi da o mai mare siguranta a jocului faptul ca ma pun drept pe fiecare lovitura, nu stiu daca ma intelegge cineva. Si mi se pare ca in timp creierul ajusteaza pentru chestiile mai complexe daca are principii solide si simple. Oricum constient este greu sa facem ajustarile pe care le facem inconstient.
Asa ca mai simplu, mai relaxat, mai placut !
PS : aveti mai jos cateva linkuri la care se vorbeste de chestia asta
http://www.onthebreaknews.com/Jewett2.htm
http://billiards.colostate.edu/threads/English.html
http://billiards.colostate.edu/bd_articles/2007/nov07.pdf
http://forums.azbilliards.com/showthread.php?t=159488&highlight=back+hand+english&page=4
http://joetucker.net/side_spin_workouts.htm
http://www.youtube.com/watch?v=ERFTM8dbat0 - se vede cam in ceata, dar explicatiile de la inceput sunt pertinente

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu