miercuri, 3 iunie 2009

Stopul - temelia jocului de biliard

M-a intrebat cineva cu ce ar trebui sa inceapa un incepator, ce principii ar trebui sa cunoasca pentru a pune o baza solida. In urma cu ceva ani atunci cand jucam cu Z intrasem in hora asta a efectelor si la un moment dat mi-am dat seama ca de multe ori scapam alba de sub control Si ce folos ca dai retur cu 3 mante daca nu ramai la bila urmatoare ? Am intrat in legatura cu unul dintre instructorii americani. Primul lucru de care m-a intrebat, a fost daca stiu sa dau stop. Bineinteles am zis. Da, mi-a replicat, dar poti de la orice distanta si de 10 ori la rand ? Si ma refer stop cu adevarat, alba sa ramana perfect nemiscata dupa ce loveste bila obiect. M-am dus sa incerc si am constatat ca nu stapaneam lovitura asa de bine cum am crezut. Pentru ca de obicei mai nimeni nu repeta la antrenament aceasta lovitura. Eu credeam ca e prea simpla. Totusi dupa ce am exersat un timp numai stopul, jocul pozitional mi s-a imbunatatit considerabil. Si de multe ori un stop in loc de cine stie ce nebunie de lovitura iti poate salva un meci.
De la o distanta de 40-50 cm, bila alba trebuie lovita in centru, sa fie o lovitura fluenta si nu scurta, plesnita. Viteza medie, fara sa fortam tacul. Executata corect, va merge de fiecare data. Cu cat ne departam de bila obiect, cu atat trebuie lovit cat mai sub centrul bilei albe, pentru a contracara actiunea postavului care imprima un efect de inainte.
Cel mai bun exercitiu pe care l-am intalnit este sa muti bila alba pe lungimea mesei si sa incerci sa dai stop de la orice distanta. Incepi de la distante mai mici, spre cele mai mari.
Tot de stop se leaga si regula "90 grade ", pentru mine este prima caramida ce trebuie pusa la baza jocului pozitional. . Suna cam asa : atunci cand lovesti o bila taiata, cu o lovitura ca de stop, bila alba pleaca intr-un unghi de 90 grade fata de directia in care pleaca bila obiect. Odata stapanit acest principiu, este mai usor de controlat traiectoria bilei albe spre directia dorita prin efectele verticale, sus/jos.
Imi place sa folosesc acest principiu pentru a iesi in centrul mesei. Mi se pare un exercitiu foarte bun de control, se poate folosi foarte bine inainte de concurs pentru a aprecia viteza mesei. Si daca stii sa iesi cu alba in centrul mesei, este un pas foarte mare in jocul pozitional, pentru ca nu mai risti sa iti lasi bile pe toata lungimea mesei ! De asemenea acest exercitiu poate fi extins pentru a iesi spre partea superioara, pentru ca directia pe care se duce bila alba evita si buzunarul de mijloc.


5 comentarii:

  1. astep lectia numarul 2..
    poti dezvaluii sursa acestor afirmatii(nu ca nu am incredere in tine) dar ar fi excelenta o carte, un articol, tutorial....
    Am citit intr-un post anterior ceva despre inner game la tenis(parca...ceva de genul) este cumva scrisa de David Deangelo???

    RăspundețiȘtergere
  2. Sursa acestor afirmati se gaseste in mai multe carti si tutoriale citite de-a lungul timpului, sunt multe care amintesc de regula 90 grade, iar de stop cred ca nu e carte sa nu aduca aminte ... Eu personal nu copiez articole sa le traduc aici, este vorba despre experientele mele din lumea biliardului, si ceea ce mi se pare important.
    Cartea se numeste "The Inner Game of Tennis" scrisa de Timothy Gallwey prin 1970 si ceva. Aceasta carte trateaza partea de pregatire mentala a sportivului din tenis, insa de-a lungul timpului s-a dovedit utila in orice sport.

    RăspundețiȘtergere
  3. ce carti imi poti recomanda cu teorie...
    Nu am zis ca tu copiezi sau traduci insa ce ai zis este interesant si m-am gandit sa te intreb sursa..ca sa ma pot documenta mai temeinic

    RăspundețiȘtergere
  4. ...si eu astept lectia nr 2! :)) Dar stii care este farmecul? Atat timp cat nimeni nu s-a ostenit vreodata in Romania sa invete biliard de la un profesor ( ci a invatat fie prin munca sa, fie prin ceea ce a mai "furat" de ici-colo ) de unde vrei tu sa stapaneasca prea multa lume bazele acestui sport? Talentul este una dar ca in orice sport iti trebuie un antrenor daca vrei sa ai o baza. Apropo... de ce nu te pui maestre sa faci un curs de antrenorat si sa incerci ceva inedit? ( spun asta pentru ca stiu pasiunea pe care o ai pentru biliard... si daca gresesc corecteaza-ma!)

    RăspundețiȘtergere
  5. Pai e greu cu antrenor, ca nu exista in Romania. Singurul care isi luase licenta de la EPBF este Gheorghita Gabriel. Acum insa sunt alte timpuri decat atunci cand ne-am apucat noi. Poti gasi tutoriale, carti, videouri trebuie doar sa cauti.
    Prima carte de biliard am gasit-o pe la Unirii tradusa, era scrisa de campioana mondiala Eva Mataya ( acum Lawrence ).De aici mi-am luat primele informatii profesioniste, desi aveam deja multe obiceiuri proaste bine impamantenite. Am imprumutat-o singurei eleve pe care am avut-o pana acum si nu mi-a mai adus-o. Apoi am citit Pool Players Edge, o carte foarte buna. Pentru mental, singura pe care am citit-o pana acum este "I Came to win" by The Monk. Phil Capelle iarasi este un autor foarte bun.

    RăspundețiȘtergere