miercuri, 25 februarie 2009

Despre shafturi

Pentru cine nu stie, shaftul este partea superioara a tacului, cea cu care se lovesc bilele. Pentru multa vreme, existau numai shafturi normale, dintr-o bucata, de obicei din artar. Primul shaft tehnologizat cunoscut a fost scos pe piata in 1994 si era denumit simplu 314. Sustinut si de un marketing agresiv si foarte bine pus la punct, a devenit repede cel mai utilizat shaft din lume, cel putin in lumea jucatorilor profesionisti. Putina lume stie ca ideea de a face un shaft din 10 bucati pe lungime a fost a producatorului italian Longoni, ce promoveaza si astazi shaftul Stratos in Europa. Nu stiu insa daca cei de la Predator au furat patentul sau au o intelegere cu acesta. Astazi, orice firma care se respecta vine cu un shaft ce are ceva in plus, o tehnologie, o gaselnita .... Avem Predator cu 3 tipuri de shafturi, Z,314,FAT, McDermott cu seria I si G-Core, Mezz cu Hybrid, Universal Smart Shaft, OB, Meucci cu Red Dot si Black Dot .... plus o gramada de producatori custom ce au si ei variante cu constructie speciala. Asa ca in momentul de fata e o batalie crancena si ma astept ca in urmatorii 2 ani sa mai avem parte de cel putin 5-6 noi " descoperiri" importante in domeniul shafturilor.
Da unde se duc baietii astia cu tehnologia, ce se doreste de fapt cu noile descoperiri ?
Cred ca prima directie a fost imbunatatirea consistentei, constantei shaftului. La shafturile normale dintr-o bucata, in functie de dispunerea fibrei lemnului, lovitura poate fi diferita in functie de cum invartesti shaftul.Adica pe o parte e mai tare, pe partea cealalta lovitura e mai moale, cam asa ceva. Asa ca se mareste consistenta prin prinderea mai multor bucati, astfel incat shaftul sa joace la fel indiferent pe ce parte l-ai pune.
Cea de a doua directie a fost marirea performantei prin micsorarea deflectiei ( curba pe care ia pe masa bila alba dupa ce este lovita cu efect lateral), facand astfel loviturile cu efect lateral mai previzibile. Aceasta micsorare s-a facut prin reducerea masei shaftului astfel incat la impactul cu bila alba shaftul fiind mai usor este mai curand scos in afara directiei de lovire dupa impact, si astfel bila alba va face o curba mai mica, presiunea pastilei fiind mai mica. Asa incat shafturile mai grele vor genera o deflectie mai mare decat cele mai usoare, indiferent de constructia lor.
Cea de a treia directie este imbunatatirea celorlalte materiale componente: ferula si pastila.

6 comentarii:

  1. Carele va sa zica avem de unde alege! Sau avem mai mult de analizat? :))) Intradevar... legea nescrisa a pietei cere tehnologie noua si toti producatorii incearca sa-si promoveze produsele pentru a face fata concurentei... din aceasta lupta doar noi, consumatorii, avem de castigat fara doar si poate! Mie personal mi se pare extrem de interesanta ideea cu shaftul universal... adica ii schimbi chestia aia la joint si il folosesti la ce tip de butt ai nevoie! Numai de-am avea atatea butt-uri... :)))

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu stiu cum e shaftu asta Universal, pana acu nu si-a adus nimeni in Romania. As mai fi vrut sa incerc I 3, am auzit ca se simte super bine.
    Important este ce iti doresti de la shaft, tehnologie sau feeling.

    RăspundețiȘtergere
  3. Pai cam la asta ma tot gandesc eu de ceva timp incoace... mi-as lua un I3... daca imi iese pasenta si reusesc sa-l iau iti dau de veste si iti spun cam care este treaba cu el!

    RăspundețiȘtergere
  4. Deflectia nu se refera la curba, ci la directie.

    RăspundețiȘtergere
  5. Ok, ai dreptate,de fapt definitia e alta, in momentul in care lovesti in lateral, bila alba este aruncata de pe directia dorita in partea contrara efectului pus, ceva de genul asta.
    Eu cred ca la orice lovitura cu efect ( normala nu cu 700 km/h ) bila alba va ajunge in punctul de destinatie fara sa aiba o traiectorie dreapta, ci curba datorita frecarii cu postavul. La tacurile ce genereaza deflectie mare, aceasta curba este mai mare decat la cele low-deflection, asta este ceea ce am experimentat eu.

    RăspundețiȘtergere
  6. Corect, curba apare atunci cand tacul nu e perfect paralel cu planul mesei, si nu e (aproape) niciodata:). Eu nu am observat mai multa curbare la tacurile cu deflectie mare; adevarul e ca nici nu am incercat prea multe.

    RăspundețiȘtergere